Najlepszym sposobem przewidywania przyszłości jest jej tworzenie.
- - Peter Drucker

Zbierasz opinie on-line? Tworzysz ankiety? 9 przydatnych narzędzi

Zbierasz opinie on-line? Tworzysz ankiety? 9 przydatnych narzędzi


Wiele osób, myśląc o badaniach ankietowych i zbieraniu opinii on-line, kojarzy tego rodzaju działania z koniecznością ponoszenia wysokich kosztów. Czy jednak zawsze musi tak być? Czy istnieją też rozwiązania tanie, a nawet darmowe? Oczywiście, że tak. Wiele profesjonalnych programów i aplikacji posiada swoją darmową wersję, którą można wykorzystać w bardzo wartościowy sposób. Dlatego też w kolejnym artykule opisujemy 9 narzędzi do tworzenia ankiet i zbierania opinii on-line.

Na co zwrócić uwagę podczas wybierania narzędzia, które będzie dla nas najbardziej odpowiednie? Przede wszystkim zastanówmy się, jak wiele zaawansowanych opcji potrzebujemy. Jeśli chcemy szybko i sprawnie przeprowadzić krótką ankietę, to nie ma sensu korzystać z rozbudowanych rozwiązań. To, że coś jest droższe czy po prostu płatne, nie musi oznaczać, że jest lepsze. Nie kierujmy się ceną, tylko swoimi osobistymi potrzebami i chęcią dostosowania programu do realizowanej strategii marketingowej. 
 

9 narzędzi do tworzenia ankiet i zbierania opinii 


1. QuestionPro - https://www.questionpro.com/

Bardzo profesjonalne narzędzie, posiadające szereg zaawansowanych możliwości. Powinno spełnić oczekiwania nawet najbardziej wymagających marketerów. Jakie ma zalety? Przede wszystkim umożliwia tworzenie każdego typu ankiet. Co istotne, możliwe jest zastosowanie różnorodnych zmiennych, co ułatwia zbieranie dodatkowych danych. Niestety opłata miesięczna zaczyna się od 15$. Wydaje się natomiast, że można znaleźć narzędzia na zbliżonym poziomie, ale za to w wersji darmowej. Jeśli budżet nas nie ogranicza - przetestujmy. Jeśli liczymy każdą złotówkę - szukajmy dalej. 
 

2. Survey Monkey - http://www.surveymonkey.com/

Proste i wygodne narzędzie, które umożliwia tworzenie spersonalizowanych ankiet on-line. Do najważniejszych plusów na pewno trzeba zaliczyć prostotę i szybkość oraz możliwość eksportowania nieprzetworzonych danych w formacie *.csv. Co ważne, w wersji podstawowej narzędzie jest darmowe. Jakie natomiast ma wady? Oczywiście brak zaawansowanych możliwości oraz integracji z danymi ilościowymi. Czy warto skorzystać? Tak, ale pod warunkiem, że posiadamy tylko bardzo podstawowe wymagania. Brak możliwości łączenia danych jakościowych z ilościowymi to poważny minus. 
 

3. IdeaScale - http://www.ideascale.com/

Narzędzie do zbierania opinii od użytkowników. Jedną z jego charakterystycznych zalet jest możliwość prowadzenia dialogu z użytkownikami. Przydatne narzędzie, gdy planujemy wdrożyć jakiś nowy produkt lub usługę albo ocenić jakość naszej strony internetowej. Program dostępny w polskiej wersji językowej. Poza tym intuicyjny interfejs oraz możliwość integracji z portalami społecznościowymi. Niestety pełna personalizacja jest dostępna tylko w wersji płatnej. Mimo wszystko na pewno warto przetestować. 
 

4. Sugester - http://www.sugester.pl/

Można powiedzieć, że jest to polski odpowiednik IdeaScale. Co można wskazać jako najważniejszy plus? Jest to tańsze rozwiązanie niż zagraniczny program. A minusy? Wydaje się, że w przypadku tego narzędzia interfejs jest mniej intuicyjny, a nauka jego obsługi może zająć więcej czasu. Czy warto skorzystać? Tak, jeśli dysponujemy bardziej ograniczonym budżetem. Nie, jeśli mamy bardziej zaawansowane wymagania. 
 

5. Qualaroo - https://qualaroo.com/

Przydatne narzędzie, ale tylko przy przeprowadzaniu krótkich ankiet, najlepiej z jednym pytaniem. Nawet w wersji darmowej posiada dużą liczbę predefiniowanych wersji, które mogą przydać się przy tworzeniu pierwszej ankiety. Narzędzie to świetnie sprawdza się przy optymalizacji konwersji. A jakie ma wady? Aktualnie brak polskiego tłumaczenia. Wspomniana prostota może być wadą, ale możemy również zobaczyć w tym wartościową korzyść - zależnie od naszych potrzeb.  
 

6. 4qsurvey - http://www.4qsurvey.com/

Narzędzie do badania użytkowników, którzy odwiedzają naszą witrynę. Ma możliwość dodania własnych celów wizyty. Jakie jeszcze plusy? Użytkowników można przebadać w naprawdę szybkim tempie. Narzędzie zawiera polską wersję językową oraz można je integrować z Google Analytics. A co można wskazać jako wady? Niestety nie można zmienić większości tekstów i pytań, więc program ma bardzo ograniczone możliwości personalizacji. Można traktować to narzędzie jako dodatkowe, marketingowe wsparcie. 
 

7. Kampyle - http://www.kampyle.com/

Łatwe i szybkie zbieranie opinii od użytkowników. Dużo konkretnych zalet: polska wersja językowa, integracja z Google Analytics, intuicyjny interfejs, możliwość korzystania całkowicie za darmo. Brzmi wspaniale, prawda? Jest jednak jeden minus - mała dowolność w formułowaniu pytań. Mimo wszystko jest to narzędzie, które na pewno warto sprawdzić i przetestować.
 

8. Opiniac - http://www.opiniac.com/

To narzędzie integruje funkcjonalności 4qsurvey i Kampyle. Wykorzystują je tak znane marki, jak np. Empik lub Merlin. Największy plus? Pełne wsparcie ekspertów w trakcie realizacji badania. Warto również zaznaczyć możliwość personalizacji danych. Niestety narzędzie nie umożliwia integracji z danymi ilościowymi, czyli z Google Analytics. Jak można się również domyślić, nie jest dostępne w wersji darmowej.


9. WebValidator by iPerceptions – http://www.iperceptions.com/solutions/webvalidator/

Bardzo zaawansowane narzędzie, które daje wiele możliwości analizowania i porównywania wyników badań. Dzięki niemu możliwe jest wyciągnięcie pomocnych i wartościowych wniosków, cennych w kontekście optymalizacji konwersji. Narzędzie to daje też możliwość porównania indeksów satysfakcji z różnych branż. Interfejs jest przyjazny i intyuicyjny, umożliwia łatwy dostęp do szerokiej analizy. Trudno doszukać się tutaj znaczących minusów.
 

Podsumowanie

Jak wybrać właściwe narzędzie? Na co przede wszystkim zwrócić uwagę? Przede wszystkim potrzebujemy ustalić, czy interesują nas tylko darmowe wersje, czy posiadamy odpowiedni budżet, aby skorzystać z płatnych opcji. Kolejna kwestia - postarajmy się wyodrębnić, jakie są nasze główne potrzeby i oczekiwania. O czym jeszcze warto pamiętać?

Aby uwolnić pełny potencjał analitytki internetowej, konieczne wydaje się łączenie danych jakościowych z danymi ilościowymi. Żeby natomiast było to możliwe, potrzebujemy narzędzia, które ma możliwość integracji z Google Analytics. Bez tej opcji będziemy mieć bardzo ograniczone możliwości analizowania i wyciągania wartościowych wniosków.

Jeśli natomiast nie czujemy się wystarczająco kompetentni, aby samodzielnie przeprowadzić profesjonalne badanie, zaufajmy zewnętrznej firmie. Mimo iż poniesiemy w związku z tym dodatkowy koszt, to po pierwsze zaoszczędzimy czas, a po drugie zyskamy gwarancję uzyskania rzetelnych i konkretnych wyników.

Samodzielne działanie, bez odpowiedniej wiedzy technicznej i merytorycznej, mogłoby tylko doprowadzić do straty czasu i pieniędzy, które można by wykorzystać zdecydowanie lepiej.

W Neocraft posiadamy szerokie możliwości ankietowania i zbierania opinii, gdyż dysponujemy wieloma kanałami komunikacji. Wykorzystujemy e-mail marketing, sms marketing, telemarketing, a nawet direct mailing. Dzięki tak bogatemu doświadczeniu potrafimy wskazać, jaki kanał komunikacji będzie najodpowiedniejszy w przypadku konkretnej branży. 


Autor: Jakub Mikołajczak


Zapytaj o ofertę

  • Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych drogą elektroniczną na podany przeze mnie adres e-mail.