Najlepszym sposobem przewidywania przyszłości jest jej tworzenie.
- - Peter Drucker

Social proof, czyli 10 sposobów na wzmocnienie wiarygodności marki

Social proof, czyli 10 sposobów na wzmocnienie wiarygodności marki


Social proof to tzw. dowód społecznej słuszności. Dlaczego warto zastosować go w promocji biznesu? Jak za jego pomocą pozyskać nowych klientów? W jaki sposób zachęcić obecnych klientów do kolejnych zakupów? Podstawowym miejscem budowania social proof jest strona internetowa. Dlatego też w kolejnym artykule opisujemy 10 sposobów, na wzmocnienie wiarygodności marki w Internecie. 
 

Czym jest social proof?

Na początek spróbujmy lepiej zrozumieć, czym tak właściwie jest social proof. Na czym polega tzw. dowód społecznej słuszności? Chodzi w nim o zjawisko polegające na tym, że klienci zazwyczaj wybierają produkt lub usługę, którą poleca najwięcej osób lub która ma najwięcej pozytywnych ocen.

Jest to więc zjawisko psychologiczne mówiące o tym, że ludzie mają tendencję do przejmowania zachowań innych, w celu odzwierciedlenia prawidłowego zachowania w danej sytuacji.

Bardzo często, kiedy nie jesteśmy pewni, jaką decyzję podjąć, ufamy powszechnej opinii lub ekspertom. Im więcej osób polecających dany produkt lub usługę, tym łatwiej nam podjąć decyzję. 

Liczne badania potwierdzają, jak znaczący wpływ na decyzję zakupową, mają opinie i rekomendacje znajdujące się w Internecie. Raport „E-commerce w Polsce 2017” pokazuje, że opinie na forach czy mediach społecznościowych, są jednym z podstawowych czynników decydujących o wyborze sklepu. Wiele badań jest zgodnych, że tym, co ma największy wpływ na decyzję zakupową, są opinie innych, szczególnie bliskich osób oraz rekomendacje ekspertów z danej branży. 

Co zatem zamieścić na stronie internetowej firmy, aby wzmocnić social proof? Oto 10 wartościowych wskazówek:

1. Opinie zadowolonych klientów

Opinie i referencje klientów można zamieszczać np. w formie cytatów. Warto pamiętać jednak o tym, aby były podpisane imieniem i nazwiskiem klienta, a najlepiej jeszcze nazwą firmy, dla której pracuje lub obejmowanym stanowiskiem. W ten sposób opinia będzie wyglądała bardziej wiarygodnie dla użytkowników odwiedzających stronę. Referencje mogą też zostać zamieszczone w postaci screenów z podpisem i pieczątką klienta. Wtedy osoba zapoznająca się z rekomendacją ma pewność, że jest ona w 100% prawdziwa. Zamieszczenie referencji od dużej i znanej marki, może zmotywować do zakupu wielu potencjalnych klientów.
 

2. Logo firm i partnerów

W popularnym sformułowaniu, że „obraz może zastąpić 1000 słów”, jest wiele prawdy. Kiedy na stronie danej firmy zauważamy logo marki, która jest znana i rozpoznawana na całym świecie, znacząco wpływa to na nasz odbiór tej firmy. Pojawia się myśl, że skoro zaufała im tak znana marka, to warto co najmniej zastanowić się nad podjęciem z nimi współpracy. Liczne loga firm i partnerów są również informacją o bogatym doświadczeniu firmy. Skoro współpracowała już z tak dużą ilością partnerów, musi funkcjonować na rynku od wielu lat. 
 

3. Opinie wpływowych osób

W każdej branży znajdują się rozpoznawalne osoby. Są to eksperci, którzy prowadzą blogi, wypowiadają się w mediach społecznościowych, czy nawet występują w mediach.

Tego rodzaju osoby są tzw. liderami opinii, więc ich rekomendacje mają ogromny wpływ na decyzje zakupowe wielu osób.

Dzięki nawiązaniu współpracy z takim wpływowym i rozpoznawalnym ekspertem możemy wiele zyskać. Jedna ekspercka rekomendacja może dać nam dużo więcej klientów niż dziesiątki czy nawet setki opinii innych osób. Jak nawiązuje się współpracę z rozpoznawalną osobą? Zazwyczaj zaprasza się ją do bezpłatnego przetestowania produktu lub usługi, a następnie prosi o napisanie recenzji. Jeśli faktycznie wierzymy w wysoką jakość naszej oferty, warto zdecydować się na ten krok. 
 

4. Otrzymane nagrody i wyróżnienia

Kolejnym sposobem na przekonanie klienta, że znamy się na tym, czym się zajmujemy, jest chwalenie się otrzymanymi nagrodami. Dlatego też warto zgłaszać się do różnego rodzaju konkursów czy rankingów. Każde zyskane w ten sposób wyróżnienie, można następnie opublikować na firmowej stronie. Jest to dowód realnie pokazujący, że inni eksperci z naszej branży również doceniają naszą pracę. 
 

5. Wysokiej jakości content

Wiarygodność marki wzmacnia również wartościowa, oryginalna i wysokiej jakości treść. Warto zadbać też o to, aby wartościowy content był publikowany w oryginalnej formie. Profesjonalnie stworzona infografika zyska dużo większy zasięg niż opublikowanie samego tekstu. Szczegółowy raport, opublikowany z interesującą okładką, spotka się z dużo większym zainteresowaniem.

Dbajmy przede wszystkim o treść, ale nie zapominajmy, żeby aby dotarła ona do większości, musi być opakowana w oryginalny i profesjonalny sposób. 


6. Dyplomy i certyfikaty

Ta kwestia jest szczególnie istotna w przypadku usług. Prowadzisz firmę szkoleniową? Jesteś psychologiem lub lekarzem? Realizujesz innego rodzaju usługi, które wymagają specjalistycznego wykształcenia? Pochwal się wszystkim, co informuje klientów o Twoim poziomie wiedzy i doświadczenia. Internet jest przestrzenią, w której nie brakuje oszustów i „naciągaczy”, dlatego też współczesny konsument bywa coraz bardziej ostrożny. Aby zdobyć jego zaufanie, konieczne jest bezpośrednie informowanie o wszystkim, co wzmacnia Twoją wiarygodność.
 

7. Działania w social media

Aktywna działalność w mediach społecznościowych informuje klientów, że firma jest „żywa” i dużo się w niej dzieje. Co publikować w social media? Właściwie wszystko, co związane z funkcjonowaniem firmy. Zdjęcia zadowolonych pracowników, udział w akcjach charytatywnych, opinie zadowolonych klientów, informacje o zdobytych nagrodach i certyfikatach. Im większa regularność, tym lepiej. Aby zebrać jak największą liczbę followersów w mediach społecznościowych, warto zamieścić odpowiednie przyciski na firmowej stronie. Na których portalach warto być? Zależy od branży, w której działamy. Na pewno warto rozważyć obecność na Facebooku, Instagramie, Twitterze czy Linkedlnie.
 

8. Zdjęcia klientów z produktami

Prosty, a niezwykle skuteczny zabieg. Publikacja zdjęć, na których widnieją zadowoleni klienci wraz z zakupionym produktem, jest najlepszą możliwą reklamą. Jak jednak zdobyć takie zdjęcie? Można ogłosić na firmowej stronie, że każda osoba, która zdecyduje się przesłać takie zdjęcie, otrzyma np. kupon rabatowy w wysokości 20%. Tego rodzaju zdjęcia motywują innych do zakupów, gdyż są autentycznym dowodem zadowolenia klientów.

Nawet najpiękniejsza modelka nie będzie nigdy tak wiarygodna, jak proste zdjęcie nadesłane przez zadowoloną klientkę. 


9. Widoczne dane kontaktowe

Być może banalna i podstawowa kwestia, ale niezwykle istotna. Zakładka kontakt musi być jedną z najlepiej widocznych na firmowej stronie. Jeśli jej zabraknie lub będzie słabo widoczna, może to znacząco wpłynąć na osłabienie wiarygodności marki. Jeżeli firma ukrywa możliwość kontaktu z nią, to tym samym pokazuje, że ma coś do ukrycia. W zakładce kontakt powinien nie tylko znajdować się numer telefonu i adres firmy, ale też jej pełna nazwa oraz numer NIP i REGON. Dlaczego? Ponieważ dopiero po opublikowaniu tych informacji, firma przestaje być anonimowa. Brak podania takich informacji może wzbudzać u niektórych klientów wątpliwości. 
 

10. Liczby, czyli fundament społecznego dowodu słuszności

Zastanawiasz się o jakich liczbach mowa? Skąd je wziąć? To dużo prostsze, niż może się pozornie wydawać. Odpowiedz sobie na następujące pytania:

- od ilu lat działasz na rynku?
- jak wielu klientów miałeś do tej pory?
- z iloma partnerami podjąłeś współpracę?
- jak duża jest Twoja baza mailingowa?
- ilu posiadasz fanów na Facebooku czy followersów na Twitterze?
- ile osób pracuje w Twojej firmie?
- jak dużo posiadasz pozytywnych opinii od klientów?

Odpowiedź na każde z tych pytań można ująć w postaci konkretnych liczb. Im więcej takich liczb na Twoje firmowej stronie, tym większy dowód społecznej słuszności. Liczby są  tym, co w sposób całkowicie bezpośredni pokazuje, jak wiele osób zaufało dotychczas Twojej firmie.
 

Podsumowanie

Brak zadbania o social proof to oddanie inicjatywy konkurencji. Jeżeli inne firmy z naszej branży publikują opinie klientów, a my tego nie robimy, z pewnością większość osób trafia właśnie do nich. Prawie każdy klient, który ma wątpliwości i zastanawia się którą firmę wybrać, zacznie poszukiwać opinii, aby ułatwić sobie podjęcie decyzji. Jeśli nie znajdzie żadnego dowodu społecznej słuszności na temat naszej marki, odwróci się i być może już nigdy do nas nie wróci. 

Trzeba jednak pamiętać, że wiarygodność marki to zjawisko, które trzeba regularnie pielęgnować. Nie chodzi o to, aby opublikować kilka opinii, które będą widnieć na firmowej stronie przez kolejny rok. Celem jest regularne odświeżanie wszystkiego, co może wzmocnić naszą wiarygodność. Im więcej aktualizacji oraz nowych opinii i rekomendacji, tym większe zaufanie ze strony klientów. Wszędzie gdzie się da pokazujmy i chwalmy się tym, jak wiele się u nas dzieje. 

Autor: Jakub Mikołajczak


Zapytaj o ofertę

  • Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych drogą elektroniczną na podany przeze mnie adres e-mail.