Kopiuj mistrzów, dopóki sam nie zostaniesz mistrzem.
- - Stefan Żeromski

Skuteczny telemarketing - jak ograniczyć rotację i utrzymać zespół?

Skuteczny telemarketing - jak ograniczyć rotację i utrzymać zespół?

skuteczny-telemarketing
Utrzymanie zespołu telesprzedawców i ograniczenie rotacji, to obecnie jedne z najtrudniejszych zadań dla firm z branży call center. Współpraca z młodymi pracownikami nie należy do łatwych, gdyż często brakuje im wytrwałości, cierpliwości i regularnej motywacji. W jaki sposób zarządzać zespołem, aby jak najdłużej utrzymywać najlepszych pracowników? Jakie czynniki decydują o poziomie rotacji? Od jakich elementów zależy skuteczny telemarketing? Kolejny artykuł stara się być odpowiedzią na te właśnie pytania. 
 

Czy pieniądze motywują? 

Choć pozornie może się wydawać, że jednym z najważniejszych czynników motywujących do pracy są pieniądze, to jednak w praktyce taka strategia bardzo rzadko okazuje się skuteczna. Jej skuteczność znacząco maleje szczególnie w kontekście długoterminowym. Zarobki są oczywiście istotne i to od nich w dużej mierze zależy czy pracownik zdecyduje się na dane stanowisko pracy. Odpowiednio atrakcyjna kwota jest potrzebna, aby udało się zainteresować właściwe osoby. Jednak wraz ze stażem pracy pieniądze bardzo często przestają być skutecznym czynnikiem motywacyjnym. Co się nim staje?

Doświadczony pracownik coraz bardziej zwraca uwagę na atmosferę, która panuje w miejscu pracy. Zwraca uwagę na to jak się czuję w danej firmie, jak współpracuje mu się z resztą zespołu oraz czy praca jest dla niego rozwijająca. Kolejne konkursy finansowe czy obiecywane wysokie premię, przestają mieć decydujące znaczenie, gdyż nie wpływają bezpośrednio na samopoczucie w miejscu pracy. Jak zbudować zatem zespół, w którym będzie panowała pozytywna, wspierająca atmosfera?
 

Skuteczny telemarketing a proces rekrutacji

Przede wszystkim potrzebny jest właściwie zaplanowany proces rekrutacji. Zespół tworzą ludzie, i choć kierownik lub manager ma ogromny wpływa na panującą atmosferę, to jednak również poszczególne osoby wpływają na siebie nawzajem.
 

Bardzo istotne jest więc, aby w trakcie rekrutacji nie obserwować i nie oceniać tylko doświadczenia, wiedzy i umiejętności, ale przede wszystkim osobowość kandydata. 


Pracownik z dużą wiedzą i umiejętnościami, ale negatywnym nastawieniem mentalnym, to czasami znacznie większy kłopot, niż zespół niedoświadczonych telesprzedawców. Dlaczego tak uważam? Odpowiednie nastawienie to tak samo istotne czynniki jak wiedza i praktyczne umiejętności. Skuteczny telemarketing to spójna współpraca tych trzech czynników. Negatywne nastawienie mentalne potrafi być czasami niczym złośliwy i zaraźliwy wirus. Kiedy dopadnie jednego pracownika, może on bardzo szybko zarazić resztę zespołu. Kierownik lub manager jest wtedy w bardzo trudnej sytuacji – widzi i czuję, że coś jest nie tak, ale nie wie i nie rozumie skąd to się wzięło. 

Dlatego właśnie dbanie o pozytywną atmosferę w zespole, to nie tylko zatrudnianie odpowiednich osób, ale też sprawne dziękowanie za współpracę tym, którzy wprowadzają negatywne nastawienie. Im większy posiadamy zespół telesprzedawców, tym większa istnieje szansa, że zaraźliwy wirus będzie co jakiś czas się pojawiał. 
 

Oczywiście trzeba pamiętać, że zwolnienie pracownika to ostateczność – wcześniej zawsze warto podjąć szereg działań, mających na celu jego utrzymanie.


Jeżeli jednak nasze działania zawodzą i pracownik nie potrafi wzbudzić w sobie pozytywnego nastawienia do pracy, trzeba mieć w sobie gotowość do podziękowania mu za współpracę. Nawet jeżeli jego wynik sprzedażowy jest na dobrym poziomie, warto spojrzeć na jego osobę szerzej – nie widzieć tylko tego co daje firmie, ale również to, co jej zabiera. 
 

Świadomość rozwoju jako element motywacji

Poza pozytywną atmosferę w miejscu pracy, kolejnym elementem pomagającym w ograniczeniu rotacji, jest inwestowanie w rozwój pracowników. Szereg badań naukowych potwierdziło, że najważniejszym i uniwersalnym elementem skutecznej motywacji jest świadomość rozwoju. Jeżeli dany pracownik nie potrafi dostrzec tego elementu w swoim stanowisku pracy, to niestety nie zastąpią go żadne pieniądze.
 

Jako ludzie uwielbiamy czerpać satysfakcję z tego co robimy, a możemy czerpać ją tylko wtedy, gdy widzimy i czujemy sens naszych działań.


Co może zrobić pracodawca, aby wzmocnić świadomość rozwoju pracowników?

Możliwości jest naprawdę wiele, a zależą one głównie od warunków panujących w danej firmie. Na świadomość rozwoju może wpływać np. częsta rotacja między projektami. Pracownik, który co jakiś czas zmienia projekt i jest zmuszony nauczyć się nowego produktu i wypracować w sobie nowe nawyki i umiejętności, automatycznie będzie czuł, że rozwija się w swojej pracy.

To właśnie taka strategia sprawia, że w naszej firmie potrafimy utrzymać wysoki poziom motywacji wśród pracowników i realizować skuteczny telemarketing. Każdy nowy projekt jest dla pracownika nowym wyzwaniem i znacząco pomaga wyeliminować rutynę, która tak często pojawia się w zespołach telesprzedażowych. Dzięki współpracy z wieloma branżami, nasze projekty są bardzo różnorodne, więc nasi pracownicy mają świadomość rozwijania wszechstronnych umiejętności.  
 

Szkolenia dla pracowników

Równie przydatne może się okazać inwestowanie w dodatkowe szkolenia dla pracowników. W ten sposób pracodawca nie tylko podnosi kompetencje swojego zespołu, ale też wzmacnia jego poziom motywacji. Co więcej – grupowe szkolenia zawsze integrują zespół, co znacząco przyczynia się do budowania jeszcze lepszej atmosfery w firmie. 

Trzeba tylko pamiętać, aby inwestycja w szkolenia była odpowiednio przemyślana. Współpraca z dużymi firmami szkoleniowymi nie zawsze jest najlepszym rozwiązaniem – często mają one tak dużo zleceń, że przestają koncentrować się na jakości prowadzonych zajęć.
 

Czasami lepiej zaufać małej, nawet jednoosobowej firmie, która wiemy, że podejdzie do naszego zlecenia indywidualnie – nie sprzeda gotowego szkolenia, tylko zaprojektuje je specjalnie pod aktualne potrzeby pracowników.


Skuteczny telemarketing to nie tylko finansowe konkursy i wysokie premię. Znacznie skuteczniejszymi strategiami jest dbanie o odpowiednią atmosferę w firmie i pielęgnowanie świadomości rozwoju wśród pracowników. Aby odkryć, co dokładnie będzie najlepsze akurat w naszej firmie, warto przeprowadzić wśród pracowników ankietę. Niech sami wskażą, co ich zdaniem przyczyniłoby się do zbudowania lepszej atmosfery lub co wzmocniłoby ich motywację do pracy. W ten sposób możemy zyskać cenne informację, które wykorzystamy do jeszcze efektywniejszego zarządzania zespołem

 

Autor: Jakub Mikołajczak


Zapytaj o ofertę

  • Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych drogą elektroniczną na podany przeze mnie adres e-mail.