Czas to pieniądz.
- Benjamin Franklin

12 zautomatyzowanych e-maili, które zawsze warto wysyłać

12 zautomatyzowanych e-maili, które zawsze warto wysyłać


Czym są zautomatyzowane e-maile? To wiadomości, które nie muszą być wysyłane własnoręcznie, gdyż wszystko odbywa się automatycznie, za pomocą systemu mailingowego. Można jest ustawić w określonych odstępach czasowych lub w odpowiedzi na konkretne działania podejmowane przez użytkowników. Dlaczego warto je stosować? Przede wszystkim po to, aby zaoszczędzić ogromną ilość czasu, a przy okazji zbudować jeszcze bliższą relację z odbiorcami. W kolejnym artykule opisujemy 12 rodzajów zautomatyzowanych e-maili, które warto wysyłać w każdej branży. Zapraszamy do lektury.
 

1. Podziękuj!

Zanim użytkownik zapiszę się do naszej bazy, zazwyczaj zawsze jest o coś proszony. Może to być prośba o pobranie e-booka, zapisanie się na newslettera czy wypełnienie ankiety. Spróbujmy sobie tego rodzaju sytuacje wyobrazić w realnym świecie. Jeżeli kogoś o coś prosimy, a ta osoba spełnia naszą prośbę, to naturalną reakcją jest podziękowanie. Dlaczego więc nie robić tego w przestrzeni internetowej?

Wysłanie automatycznej odpowiedzi z podziękowaniem pokaże, że jesteśmy danej osobie naprawdę wdzięczni. Jeżeli chcemy zbudować jeszcze lepszą relację, to wraz z podziękowaniem możemy przesłać kod rabatowy lub innego rodzaju prezent. Chodzi o to, aby nowy subskrybent poczuł, że czas, który dla nas poświęcił, nie był czasem zmarnowanym.
 

2. Przywitaj się!

Tym razem wyobraźmy sobie, że organizujemy przyjęcie. Wysyłamy wcześniej zaproszenia, a zainteresowane osoby pojawiają się w naszym domu. Jak reagujemy, gdy przekraczają próg naszego mieszkania? Z pewnością witamy ich z szerokim uśmiechem, a może nawet oprowadzamy po naszej posiadłości. I znów to samo pytanie: dlaczego w kontakcie internetowym miałoby być inaczej?

Każdy nowy użytkownik powinien poczuć się wyjątkowo. Powinien mieć wrażenie, że trafił w ciekawe i interesujące miejsce, a jego obecność jest tutaj mile widziana.

Warto go też poinformować, jakiego rodzaju wiadomości będzie od Ciebie otrzymywał i czego może się spodziewać. Wiadomość powitalna to fundament początkowego etapu budowania relacji. 
 

3. Przedstaw cały zespół

Jeżeli nie działasz sam, tylko z całym zespołem wspólników lub pracowników, być może warto, aby nowy subskrybent poznał wszystkich. Dlaczego? Ponieważ wtedy zobaczy, że za działaniami marki, która go zainteresowała, stoją prawdziwi, realni ludzie. Dzięki temu przy każdej kolejnej otrzymywanej wiadomości będzie miał wrażenie, że otrzymał ją od drugiego człowieka, a nie systemu mailingowego.

Przedstawienie zespołu znacząco wpływa też na wzmocnienie wiarygodności marki. Jeżeli firma otwarcie pokazuje i przedstawia wszystkich swoich pracowników, wzbudza większe zaufanie. Subskrybent zyskuje większą pewność, że jego adres e-mail nie zostanie niewłaściwie spożytkowany. 
 

4. Informuj, że przesyłka jest w drodze

Jeżeli prowadzisz sklep internetowy, zawsze informuj klientów, gdy ich zamówienie zostanie wysłane. Dlaczego jest to aż tak ważne? W ten sposób klient zyskuje pewność, że zamówienie zostało właściwie przyjęte, a zamówiony towar jest dostępny. Może odetchnąć i spokojnie czekać na kuriera. 

Takim sposobem sprawiamy, że klient dokonujący u nas zakupów, czuje się bardziej komfortowo. Te pozytywne uczucia będzie kojarzył z naszą marką, co z pewnością zwiększy szansę na kolejne zakupy w przyszłości. Każdy z nas lubi to uczucie pewności, gdy upragniony produkt, na który z niecierpliwością czekamy, jest już w drodze do nas. Warto wzmacniać to uczucie u klientów.
 

5. Wysyłaj prośby o opinię

Jak dowiedzieć się czegoś więcej o potrzebach klientów? Zamiast samodzielnie snuć refleksję i podejmować próby domyślania się, lepiej po prostu ich zapytać. W jaki sposób? Wysyłając wiadomość z ankietą lub prośbą o opinie, na temat świeżo zakupionego produktu.

Dzięki stałej komunikacji z klientami pokazujemy, że ich opinia jest dla nas naprawdę ważne. Co więcej, słuchając ich odpowiedzi i wskazówek, mamy niepowtarzalną szansę na ulepszenie naszych usług lub produktów.

Prośbę o opinie warto automatycznie wysyłać do każdego klienta, najlepiej kilka dni po zakupie nowego produktu. 
 

6. Chwal się listą najlepiej ocenianych produktów

Każdy sklep internetowy posiada stałą listę produktów, które sprzedają się zdecydowanie lepiej niż pozostałe. Niestety wielu nowych klientów może tych produktów nie zauważyć. Dlatego tak ważne jest, aby regularnie wysyłać listę najwyżej ocenianych towarów. 

Mnóstwo osób zastanawiając się nad decyzją zakupową, kieruje się tzw. społecznym dowodem słuszności. Jeżeli te osoby zobaczą, jak wiele pozytywnych opinii znajduje się przy danym produkcie, może to ich ostatecznie zmotywować do dokonania zakupu. Pamiętajmy, aby chwalić się tym, co najbardziej podoba się naszym klientom. 
 

7. Poinformuj o nowych treściach na blogu

Jeżeli prowadzisz eksperckiego bloga, dziel się każdym nowym artykułem, który publikujesz. Mimo iż z pewnością nie wszyscy subskrybenci go przeczytają, to przynajmniej dla części z nich, wzmocnisz swój wizerunek eksperta. W ten sposób zwiększasz szansę, że klient, który będzie miał pytanie lub wątpliwości, skontaktuje się z Tobą z prośbą o radę. 

Co więcej, w każdym eksperckim artykule można zamieścić link odsyłający do danego produktu lub usługi. Jeżeli taki link będzie spójny z treścią tekstu, istnieje duża szansa, że część osób zapozna się z ofertą. Warto jednak pamiętać, aby zamieszczony link nie był poprzedzony agresywnym zachęcaniem do zakupu. Jeżeli artykuł będzie wysokiej jakości, a produkt spójny z jego treścią, jakiekolwiek namawianie jest całkowicie zbędne.
 

8. Przypominaj o wydarzeniach offline

Jeżeli organizujesz wydarzenie offline, koniecznie pamiętaj, aby zaprosić na nie jak najwięcej osób, które dotychczas znasz tylko z przestrzeni internetowej. Konferencja, wykład czy szkolenie to wyjątkowa okazja, aby z częścią subskrybentów zbudować jeszcze bliższą relację. 

Nawet najlepiej zaprojektowane mailingi nigdy nie zastąpią realnego spotkania z drugim człowiekiem.

Dlatego też pamiętaj, aby wysyłać subskrybentom informację o każdym wydarzeniu offline, na którym będziesz mógł się z nimi spotkać. 
 

9. Reaktywuj nieaktywnych subskrybentów

Człowiek to istota, której często zdarza się zaczynać różne rzeczy, a następnie ich nie kończyć. Zdarza się to również w przypadku czytania maili. W każdej bazie mailingowej znajduje się grupa subskrybentów, która przestała czytać otrzymywane wiadomości, ale jednocześnie nie wypisała się z bazy. Czy to musi oznaczać, że przestali lubić naszą markę? W żadnym przypadku!

Czasami zdarza się, że ludzie przypadkowo przestają czytać mailingi. Opuścili dwie czy trzy wiadomości z powodu natłoku innych spraw i stracili nawyk czytania naszych mailingów. Dlatego, zamiast się na nich obrażać, warto ponownie zawalczyć o ich zainteresowanie. W jaki sposób? Wysłać tzw. mailing reaktywacyjny. Można w nim przypomnieć o tym, kim jesteśmy i co wartościowego możemy zaoferować. Aby dodatkowo zachęcić subskrybenta do naszej marki, możemy przesłać mu np. kod rabatowy lub darmową przesyłkę.
 

10. Przypominaj o wygasającym kodzie rabatowym!

Każdy wysyłany kod rabatowy, powinien mieć określony czas ważności. Zdarza się jednak, że niektóre osoby zapominają o fakcie, że ich kod rabatowy już niebawem przestanie być aktywny. Dlatego tak istotne jest, abyśmy im o tym przypomnieli. 

Rozsyłając jednak kody rabatowe, należy pamiętać o jednej, istotnej rzeczy. Jeżeli będziemy robić to zbyt często, to znieczulimy na ten gratis naszych klientów i przestanie on być dla nich atrakcyjny. Kody rabatowe najlepiej wysyłać przy wyjątkowych okazjach jak np. święta lub zbliżające się wakacje.
 

11. Składaj życzenia z okazji urodzin!

Jeżeli w swojej bazie mailingowej masz informacje o urodzinach subskrybentów, koniecznie to wykorzystaj. Urodziny to zawsze wyjątkowy dzień dla każdego z nas. Dzień, w którym szczególnie zależy nam na tym, aby inni pamiętali o naszym święcie. 

Jeśli okażesz się jedyną marką, która wysłała subskrybentowi życzenia urodzinowe i prezent w postaci rabatu, może to na długo zostać w jego pamięci. Niespodziewany prezent potrafi wzbudzać tak pozytywne emocje, że z pewnością wpłynie na zbudowanie jeszcze bliższej relacji z naszą marką. To kolejny zautomatyzowany e-mail, który warto wysyłać. 
 

12. Zapraszaj do kanałów social media

Prowadzisz fanpage na Facebooku lub kanał na YouTubie? Możliwe, że nie wszyscy Twoi subskrybenci o tym wiedzą. Ktoś, kto lubi czytać Twoje e-maile, z pewnością będzie też zainteresowany postami na Facebooku czy filmikami na YouTubie. 

Zautomatyzowany mailing to świetny sposób, aby zaprosić subskrybentów do innych społeczności, które prowadzisz.

Im częściej będą widywać się z Twoją marką w innych kanałach, tym częściej będą odwiedzać firmową stronę. Nie pozwól, aby subskrybenci o Tobie zapomnieli – przypominaj im o sobie wszędzie, gdzie się da.

Powyższą listę warto potraktować jako zbiór inspiracji. Nie każdy pomysł musi pasować do Twojej branży i grupy docelowej. Każdy jednak może Cię zainspirować do działań, które samodzielnie dostosujesz do swojego biznesu. Cokolwiek wymyślisz, staraj się to zautomatyzować. Tylko w ten sposób uda Ci się zapanować nad ogromem działań, jakie trzeba podjąć, aby budować bliskie relacje z subskrybentami. 

 

Autor: Jakub Mikołajczak


Zapytaj o ofertę

  • Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych drogą elektroniczną na podany przeze mnie adres e-mail.